prawo

Jak wybrać prawnika do obsługi firmy?

Zdecydowałeś już, że chcesz powierzyć swoje sprawy specjaliście? To dobry krok! Pozostaje Ci jednak wybór odpowiedniej kancelarii. Jak wybrać dobrego prawnika do obsługi prawnej firmy? Czym się kierować? Zapraszamy do artykułu!

Po pierwsze specjalizacja

Nie każdy o tym wie, ale poszczególne kancelarie czy prawnicy specjalizują się w konkretnych gałęziach prawa. Jedno mogą być biegli w tych związanych z obsługą spółek, inni zajmować się prawem autorskim, patentowym, jeszcze inni na co dzień największą styczność mają z prawem pracy. Warto wybrać osobę lub kancelarię, która swoimi umiejętnościami będzie w stanie pomóc w naszych konkretnych sprawach – oczywiście kancelaria może składać się z zespołu osób, które będą w stanie pomóc kompleksowo.

Po drugie kontakt i obsługa

Bardzo ważna kwestia, która pozwoli na sprawną obsługę prawną. Obecność kancelarii na miejscu, np. w tym samym mieście, ma swoje plusy, bo zawsze można spotkać się twarzą w twarz. Jednak dzięki obecnym sposobom komunikacji, przestaje to być koniecznością. Videokonferencja? Rozmowa przez telefon? Wymiana maili? Z pewnością oszczędzą czas, pod warunkiem, że prawnicy w kancelarii są nastawieni na sprawną komunikację, a my nie musimy dopytywać, przypominać się. Właśnie w taki sposób działa m.in. kancelaria radcy prawnego Marii Pertek, która zajmuje się obsługą zarówno klientów z Wrocławia, jak i z całej Polski.

Po trzecie doświadczenie i rekomendacje

Istotna kwestia, ale nie powinna być liczona latami praktyki. Często młodzi prawnicy mają świeże spojrzenie na sprawy, dodatkowo ich ścieżka kariery może pokazać, że pracowali przy naprawdę ciekawych przypadkach. Dlatego od lat stażu istotniejsze są rekomendacje klientów, polecenia znajomych przedsiębiorców. 

Jak się rozliczać z kancelarią prawną?

Kolejne, istotne kryterium wyboru. Sposób rozliczenia danej kancelarii zależy od tego jakie sprawy będą prowadzić oraz od tego, jakie my sami mamy perefencje. Wyróżnia się cztery główne sposoby rozliczenia: 

  • Ryczałtowe – najczęściej za konkretną sprawę, niezależnie czy ta zostanie wygrana czy też nie
  • Godzinowe – według ustalonej stawki za roboczogodzinę – tutaj prawnik poświęca czas na przygotowanie dokumentów, negocjacje, rozmowy przez telefon
  • Abonamentowe – klient płaci z góry określony abonament miesięczny, w ramach którego ma „X” godzin do wykorzystania
  • Mieszane – zależne od wyniku sprawy – składa się z podstawy (ta jest niezależna od wygranej) i dodatkowego wynagrodzenia, najczęściej procentowego, gdy sprawa zostanie wygrana.

Wybór kancelarii warto oprzeć na wymienionych wcześniej filarach – specjalizacji, kontakcie i obsłudze oraz doświadczeniu/ rekomendacji. Na ich podstawie będziesz w stanie ocenić, czy prawnik spełnia Twoje wymagania związane z obsługą firmy. Kwestia rozliczenia jest najczęściej elastyczna i zależna od potrzeb klienta i typów spraw.